Hvad er Søgemaskineoptimering?
SEO er et engelsk begreb og står for Search Engine Optimization (oversat: Søgemaskineoptimering).
Med SEO – anvendt korrekt, kan man forbedre sine placeringer på søgemaskinernes resultatliste (også kaldes SERPs) i de forskellige søgemaskiner på markedet, herunder Google, MSN, Yahoo.
Man kan opdele sin optimering af hjemmesiden via 2 hovedgrene: On-Page og Off-Page som jeg vil komme nærmere ind på herunder.
Hvorfor tænke på SEO som almindelig webside ejer?
Undersøgelser viser at op til 90% af brugere på nettet, benytter sig af søgetjenesterne for at finde deres information, samt at ca. 85% af dem forsvinder igen fra søgemaskinen via 1. side i deres søgeresultat.
Det vil jo sige at kun 15 ud af 100 søgninger inden for f.eks. din niche vil hoppe til side 2 og videre mens de er på søgemaskinen. Det kan måske vise lidt af vigtigheden af at være på 1. side ved sine vigtigste søgninger.
Ejer du en webshop, bliver du virkelig nød til at tænke på de 90% af nettets brugere, hvis du vil skabe noget salg online, det må man bare ikke overse hvis man spørger mig.
Problemet netop for webshop ejere og andre små erhvervsdrivende med købte CMS systemer, er at disse systemet i langt de fleste tilfælde slet ikke er optimeret til søgemaskinerne, og man derved er tvunget ud i at f.eks. købe sig til trafik, via f.eks. Adwords eller tilsvarende.
Fremtiden og SEO
Optimering til søgemaskinerne har vundet mere og mere indpas hos erhverv og private igennem de seneste 10 år, efter marketingsformen er blevet mere og mere jordnær, og vigtigheden af at arbejde på sin eksponering i søgemaskinerne vil forsat stige, da nettet stadig får flere mennesker på dagligt.
Der ligger en klar parallel mellem SEO og mere trafik, og da nettet stadig ikke er én stor standardløsning, vil dem som arbejder hårdest på SEO være dem som løber med det meste trafik.
On-Page Optimering:
Dette begreb dækker over den optimering man kan udfører direkte på sin egen hjemmeside, ved at rette HTML koder til så de dækker bestemte standarder og SEO regler, samt man skal tænke meget over ens indhold og opbygning af den visuelle hjemmeside. Herunder brugen af rigelig tekst, samt udnyttelse af vigtige søgeord man har i sin niche, benytte korrekt antal af både links, samt gange søgeord gentages.
Meta tags har en vigtig rolle her også, samt hvordan man bruger sin Adresse-streng (URL). Statiske URL’s har tidligere være bedre til at optage og vidergive PageRank. Nogle mener de statig er.
Desuden er det vigtigt at arbejde på sin struktur på ens side, så man sikre sig at søgemaskinernes robotter som “aflæser” ens side, kan finde rundt på siden, samt nå helt ud til de yderste sider du har. Alle dine sider skulle jo gerne med i søgemaskinerne.
Der er skrevet tykke bøger om SEO tiltag, og jeg vil her ikke komme ind på noget specifikt. (kommer måske senere at jeg lige fremhæver de mest vigtige ting)
Off-Page Optimering:
Dette begreb dækker så over de tiltag man kan lave ude på nettet, som har til mål at få bedre placeringer i søgemaskinerne. Her er linkopbygning noget af det vigtigste for at opnå dette.
Linkopbygning betyder simpelthen bare at du skal forsøge at få så mange andre sider på nettet, til at linke til din side. Og i samme omgang skal du benytte dine vigtige søgeord som link titel (Også kaldet anchor tekst). Det kan være ret tricky at få spredt sit link ude på nettet, i “format” man selv ønsker.
Nemmeste løsning i dag er at benytte de mange gratis linkkataloger som findes ude på nettet. Her er DanskeLinks.dk er godt eksempel på et Dansk linkkatalog af høj kvalitet.
Links fra sider inden for din niche har også stor betydning. Almen linkbytte kan bruges, selvom vigtigheden af denne type links er faldende hos bl.a. Google. Envejs links fra relevante sider er klart det bedste.
Søgemaskinerne bruger som en af deres teknikker til at vurderer din placering, antallet og typen af links som linker ind til dig. Jo flere og bedre, desto højere placering vil din side modtage. Og med en god On-Page optimering oveni vil du have mange sider indekseret, som alle ligger godt på forskellige søgninger og søgeord.
Hvor kan man få dette udført?
SEO er en niche som så meget andet marketing på nettet, og kræver en del speciel viden inden for hvordan søgemaskiner arbejder, hvad deres fremtidsplaner er og kræver også et godt netværk af ressourcer til at teste og forbedre med.
Jeg vil ikke direkte anbefale nogen, men du kan jo selv søge lidt på Google under søgemaskineoptimering og finde ud af hvad folk tilbyder og deres priser.
Koala Designs sælger ikke SEO ekspertise videre til andre – SEO markedet er så broget og fyldt med uldne kar, at jeg ikke orker at spilde tid på at modbevise alle de tomme påstande der er ude på nettet. Koala Designs har i stedet valgt at bruge SEO inhouse, der så indirekte kommer vores brugere til gode via de tjenester Koala Designs står bag.
Se bla Webdesigner CV for referencer eller blot kig på denne blog under referencer for at finde nogen af de projekter Koala Designs er involveret i..