Søgemaskineekspert

Søger du en søgemaskineekspert? Så læs lige videre her hvor jeg vil beskrive hvad scenariet er hvis ikke man får optimeret sin side til søgemaskinerne – hvordan jeg kan hjælpe – og hvad du selv kan gøre.

I min tid som almindelig web udvikler har jeg tit stødt på hjemmesider som var virkelig flotte og indbydende, både i form af smarte funktioner og flot design. Dog har ejerne skudt alle ressourcer af på at lave hjemmesiden og i farten slet ikke tænkt over hvordan den skulle markedsføres efterfølgende.
Resultatet er en perfekt hjemmeside dog uden eller med meget få besøgende.

Står man i den situation vælger mange at lukke efter kort tid, mens andre forsøger det hurtige “fix” og benytter sig af dyre Adwords kampagner hvor de betaler for hvert eneste klik til siden, uden garanti for salg.
Adwords er rigtig godt da du med det samme kan få relevante besøgende ind på din hjemmeside uden at ligge mange kræfter i det, men det kommer hurtigt til at koste en del og afhængig af din niche har du måske ikke råd til at give flere kroner pr. klik.
Adwords vil være godt at køre sideløbende med eksempelvis almindelig søgemaskineoptimering, hvor man så kan nøjes med at købe klik fra de placeringer hvor man endnu ikke har opnået topplaceringer via SEO.

Vælger man at tilknytte en søgemaskineekspert til sin hjemmeside vil man kunne komme op og få de samme placeringer du betaler dig til igennem Adwords, dog uden at det koster pr. klik du modtager. Søgemaskineekspertens arbejde er simpelthen at få hjemmesider til at ligger godt i de organiske søgeresultater man oplever på eks. Google.

Søgemaskineoptimering kort fortalt
Søgemaskineoptimering er generelt delt op i 2 dele – On-Page og Off-Page optimering. For mere uddybning kan du læse mere om emnet: Hvad er søgemaskineoptimering.

En søgemaskineekspert kan tages med ind i et projekt på ethvert tidspunkt, men jo før desto nemmere er det for alle parter og jo mindre tid skal der bruges på On-Page delen.

Eks. mens selve hjemmesiden udvikles kan søgemaskineeksperten med stor fordel komme med sine input til programmøren om hvordan selve HTML koden skal tage sig ud, da det ikke er ligegyldigt hvordan den kode en hjemmeside er bygget op omkring, er sat op korrekt i forhold til hinanden – derved giver man søgemaskinerne de bedst vilkår for at aflæse ens hjemmesides indhold og struktur.

Har du allerede en eksisterende hjemmeside og føler ikke du får nok trafik fra søgemaskinerne, kan du hente hjælp fra en søgemaskineekspert som kan hjælpe med at få bygget din hjemmeside om hvis det er nødvendigt, og derefter lave den markedsføring (læs: henvisninger) som skal til for at søgemaskinerne vil prioriterer din hjemmeside som en af værdi for andre.

Henvisninger fra andre hjemmesider er meget relevant for at komme op og få de placeringer i søgemaskinerne man ønsker og her er det søgemaskineekspertens arbejde at vide hvor og hvordan man får de bedste henvisninger.
Enten overlader man alt henvisningsarbejdet til søgemaskineeksperten eller med en smule undervisning (fx. over e-mail), kan du som kunde få anvisninger i hvor og hvordan du skal gøre det.
Off-Page søgemaskineoptimering er langt fra besværligt, men tidskrævende da der skal en del henvisninger til for at skabe de ønskede resultater.

Når det grundlæggende arbejde med søgemaskineoptimering er sat op, skal man være forberedt på at det skal vedligeholdes. Fx. kan man afsætte 2 timer om ugen hvor man henter nye henvisninger til hjemmesiden på de søgeordssætninger man godt kunne tænke sig at komme højere op på.
On-Page vedligeholdelsen består i at man får opdateret sin side med nyt indhold nu og da. Eksempelvis skriver nyheder om hvad der røre sig i firmaet, skrive om nye produkter ol.
Opdateringer af din hjemmeside vil give søgemaskinerne anledning til at kigger tilbage til din side igen og søge efter nyt indhold.

Søger du information omkring Pagerank som også er forbundet med søgemaskineoptimering, kan du finde en artikel omkring hvad Pagerank er.